UWIERZ W SIEBIE | Pytania do dyskusji i kreatywne aktywacje dla uczniów
Autor: Kobi Yamada
Ilustracje: Gabriella Barouch
CEL
Zachęcenie dzieci do odkrywania swojego potencjału, życia z odwagą i akceptacji siebie.
STRESZCZENIE
„Uwierz” to kontynuacja bestsellerowej książki „Może”. Książka opowiada o chłopcu, który pomaga zagubionemu i przestraszonemu lisowi polarnemu wrócić do domu. Wspólna podróż wzmacnia w lisie pewność siebie. Po drodze przyjaciele odkrywają piękno, próbują nowych rzeczy i spotykają inne postacie, które potrzebują (lub oferują) pomoc. Dobre uczynki chłopca zmieniają świat wokół niego na lepsze. Nowa książka Yamady i Barouch opowiada o cudzie życia i o tym, jak możemy w pełni wykorzystać ten dar. Czytelnicy poczują się zachęceni, by podejmować wyzwania i wierzyć w marzenia.
Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, ile talentu, zdolności i potencjału w nas drzemie. Życie może być ekscytujące, jeśli odważymy się odkrywać jego piękno w nas i wokół nas. Książka zachęca dzieci do odwagi i ciekawości, oraz do rozpoznawania swoich wyjątkowych cech. Powtarzające się pytanie „dlaczego nie…?” inspiruje do otwartości na nowe możliwości i przezwyciężania lęków. Magiczne ilustracje Barouch wzmacniają poczucie zachwytu i tajemnicy. Chłopiec i lis napotykają przeszkody. Autorzy w ten sposób pokazują, że życie bywa trudne i nieprzewidywalne. Warto jednak próbować, wierzyć w drugą szansę i iść dalej, nawet małymi krokami.
Najważniejsze przesłanie: każdy może mieć odwagę, by stać się tym, kim pragnie, i dzięki temu uczynić świat lepszym.
PYTANIA
- Czy pamiętasz moment, gdy chciałeś/aś się poddać? Co wtedy zrobiłeś/aś? Co pomogło ci być odważnym/odważną?
- O jakiej przygodzie marzysz? Co chcesz przeżyć i dokąd pojechać?
- Jak możesz być odważny w codziennym życiu? (np. powiedzieć „cześć” nowej osobie lub poprosić o pomoc)
- Dlaczego ptak zmienił się po tym, jak dziecko zagrało dla niego muzykę? Jak dziecko i ptak sobie pomogli?
- Co możemy zrobić, aby uczynić szkołę lub inną społeczność trochę lepszą?
- Jakie cechy czynią cię wyjątkowym?
- Jak myślisz, co poczuł lisek na końcu książki?
- Dlaczego warto szukać dobra w ludziach? Co doceniasz w kimś lub czymś?
- Co nowego chciałbyś/chciałabyś spróbować? Jak myślisz, jak się wtedy poczujesz?
AKTYWNOŚCI
Spróbuj czegoś nowego
Stwórz „słoik odwagi”. Wypełnij pusty słoik patyczkami po lodach. Na każdym z nich dzieci mogą napisać coś, co chcą spróbować, co może być trudne lub nowe. Każdego tygodnia losują jeden patyczek i realizują go jako cel. Ćwiczenie uczy odwagi.
Dobre uczynki
Na kartce narysuj dwie kolumny. W jednej kolumnie umieść pomysły na dobre uczynki. W drugiej kolumnie zapisz osoby, którym można pomóc (rodzic, kolega, sąsiad, zwierzak). Dzieci łączą pary lub kolorują pasujące elementy. To pokazuje dzieciom, jak można być dobrym w praktyce.
Zobacz dobro w sobie
Na podstawie strony z książki, gdzie dziecko widzi swoje odbicie ze skrzydłami motyla, poproś dzieci, by narysowały własne „odbicie”. Zachęć je, by dodały elementy symbolizujące ich wnętrze, marzenia lub ulubione cechy. Zapytaj: „Gdybyś zobaczył/a w swoim odbiciu coś dobrego, co by to było?” To ćwiczenie wspiera wiarę w siebie i twórcze myślenie.

Ilustracja z książki Uwierz (Kobi Yamada, Gabriella Barouch)
Jak znaleźć w sobie siłę? | Inspiracje z książki „Uwierz” Kobiego Yamady i Gabrielli Barouch


PYTANIA